Please reload

Laatste berichten

Getuigenis van leerling die Bijzondere Vorming Woordkunst-Drama volgde

Twee jaar geleden wandelde ik rechtstreeks van de middelbare schoolbanken het KASK binnen om deel te nemen aan de toelatingsproef Drama, in de hoop daar nog zo’n vier jaar dagelijks over de vloer te komen. Helaas. Niet abstract genoeg. Probeer eens in Maastricht. Ah. Oké. Enkele weken later wandelde ik door de gangen van de Toneelacademie in Maastricht om te beginnen aan een lange toelatingsprocedure, in de overtuiging dat ik het nooit zou halen. Inderdaad. Laatste ronde. Gestrand. Probeer volgend jaar eens opnieuw. Ah. Oké. Ja! Oké.

 

 

 

Het besef dat ik eigenlijk van toeten noch blazen wist, daalde in. Met een hoop vragen en vooral: “Waarom wil ik dit vak in?” wandelde ik SKI Ottogracht te Gent binnen om dat uit te zoeken. Dat jaar heb ik veel antwoorden gekregen. Ik heb veel theater gezien. Alle soorten. Daarover gesproken. De hele wereld achter performance art ging voor mij open. Ik ontdekte dat een museumbezoek even belangrijk is om een rol te kunnen spelen als je tekst kennen. Dat ik toch echt een stemprobleem had. We gingen naar Berlijn. Ik leerde dat fysiek spel mij helpt. Maken. Schrijven. Nadenken. En opnieuw proberen in Maastricht. Toegelaten worden. Het zevende jaar enorm dankbaar zijn om gewoon een tipje van de sluier op te lichten. Om mij even te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Ik ben nog steeds enorm blij dat ik een jaartje later toegelaten werd in Maastricht. Ik ben nu echt op het juiste moment op de juiste plek!

Momenteel zit ik daar in het tweede jaar van de acteursopleiding. De kracht van de school is dat het voelt als een groot huis bewoond door een grote familie waarbinnen alle opleidingen (acteurs, performers, regisseurs en scenografen) voortdurend met elkaar samenwerken. Grenzen tussen die opleidingen vervagen. Vanaf het tweede jaar stippel je een eigen weg uit aan de hand van werkplaatsen gegeven door gastdocenten. Nu kiezen wij tussen een opera maken met Jeroen De Man, teksttoneel, fysiek theater of een performance maken olv Quirine Racké en Helena Muskens. Het is zoeken naar wat jij nodig hebt en wat jij wilt met dit vak.

 

 

 

De tijd van afstuderen en een contract aangeboden krijgen bij een theatergezelschap is voorbij. We leven in een slashmaatschappij waarin je meer bent dan alleen acteur. Gelukkig maar, want ik wil het allemaal! Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding voor een nieuwe Vlaamse serie, maar ook met het oprichten van een collectief met enkele schoolgenoten. Deze zomer organiseer ik een eigen theater- en muziekfestival met performances van studenten van KASK, Maastricht, RITCS… Ik ga in een motion captured film spelen en ben aan het auditeren voor Toneelgroep Amsterdam en FC Bergman. Ik wil niet kiezen en ik hoef niet te kiezen. Het is fantastisch dat de opleidingen en vooropleidingen van vandaag je van alles laten proeven om zo zelf uit te maken wat het lekkerste hapje is! Ik blijf nog wel een tijdje genieten van het lekkere eten, denk ik…

Violet Braeckman
Afgestudeerd in Bijzondere Vorming Woordkunst-Drama juni 2015
Secundair Kunstinstituut in Gent

 

Please reload

Please reload

Archief
 ©2020 Kunstgroep